Półoś napędowa zalicza się do jednego z wielu elementów układu napędowego danego pojazdu, jej zadaniem jest połączenie piasta koła, ze skrzynią biegów ewentualnie mostem napędowym.
Dzięki temu możliwe jest przeniesienie na koło pojazdowego bezpośrednio z silnika momentu obrotowego, rozróżniamy półosie przegubowe oraz sztywne. Znajdują one zastosowanie, w zależności od tego, czy przenoszą moment napędowy do kół kierowanych lub niekierowanych, jednocześnie czy mowa o kołach zawieszonych zależnych lub niezależnych.
Poznaj rodzaje półosi napędowych?
Jeżeli chodzi o rodzaj półosi napędowych, to dostępne są takie rodzaje jak:
– Odciążone, jakie nie umożliwiają przenoszenie momentu zginającego, jedynie mowa tutaj o momencie skręcającym
– Nieodciążone, posiadają one moment nie tylko skręcający, ale też obciążenie zginające,
– Częściowo odciążone, które pozwalają nam na przeniesienie poszczególnych części momentów zginających
Co powoduje uszkodzenie półosi napędowych?
Najczęściej w półosiach napędowych, dochodzi do uszkodzenia przegubów wewnętrznych oraz zewnętrznych, w przypadku tych pierwszych częstym zjawiskiem jest typowe wybicie łożysk, które następuje podczas ruszania autem w dosyć agresywny sposób, przy jednocześnie skręconych kołach. Jeżeli chodzi o przeguby zewnętrzne, to tutaj ich uszkodzenie jest efektem zbyt dużego przeciążenia samochodu, dochodzi do zbyt dużego odchylenia ich. Nie ma sposobności do tego, by naprawić przeguby wewnętrzne, w naszych półosiach napędowych, raczej jesteśmy zmuszeni zdecydować się na ich wymianę, choć w przypadku zewnętrznych istnieje okazja do poddania ich kompleksowej regeneracji. Pamiętajmy, aby w momencie dostrzeżenia jakichkolwiek niepokojących objawów, takich jak charakterystyczny metaliczny odgłos czy też zgrzyt w trakcie skręcania, czy podczas odczuwania drgań, pojawić się czym prędzej u mechanika. Jeżeli tego nie zrobimy, dosyć szybko nasze auto odmówi nam posłuszeństwa, a nawet możemy doprowadzić do uszkodzenia innych elementów, jak samego zawieszenia.